ارزش قلم نی دزفولی

یکی از ارکان اقتصادی مردم دزفول که همواره زبانزد مردم ایران و بعضاً جهان است ، گذشته از خلاقیت های اقتصادی و سنتی ، استعداد بالقوه این مردم در زمینه های زراعت و کشاورزی است. محصول قلم نی که از حدود سیصد سال پیش در دزفول رایج شد و سریعا توسعه پیدا کرد ، دو فقره از اقلام و کالاهای عمده تجاری دزفول است که نه تنها در تمام ایران بلکه به کشورهای دیگر از قبیل ، ترکیه، مصر ، چین ، عراق و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه صادر و مورد مصرف بوده است و اوج رونق این صنعت را از اوایل حکومت قاجار تا اواسط حکومت رضا شاه می توان به حساب آورد البته هم اکنون نیز قلم نی دزفول به اکثر نقاط ایران بالأخص به تهران و اهواز فرستاده می شود .

گفته می شود برای اولین بار ،این درخت را از هندوستان به دزفول آوردند و از آن پس کشت این محصول رواج یافت و وجود نامهای خانوادگی قلمبر، قلمکار، قلمبران ، قلمکاران و … قرینه هایی است بر توسعه و گستردگی این صنعت ، که با وجود لزوم داشتن مهارت تام و خبرگی در بار آوری و پرورش آن ، افراد زیادی از خانواده های دزفولی به این کار اشتغال داشتند .

 مدت ثمردهی هر بوته ی قلم نی ده سال است و پس از آن باید این بوته ی پیر را دربیاورند و به جای آن یک قلمه ی جوان و نو بزنند.

 بهترین نوع قلم نی ، مشکی یک دست است و قلم نی های ابلق و دو رنگ و قهوه ای که آفتاب کمتری به آنها تابیده است از مرغوبیت کمتری برخوردارند و از نوع درجه دو محسوب می شوند و گفته اند که در هیچ جای ایران ، نمی توان قلم نی را به این کیفیت پرورش داد .

 «خاطره ای از سید محمد منتظری (نویسنده کتاب شهر من دزفول) در خصوص قلم نی دزفول»:

 (چندین سال پیش در یک مغازه بزرگ در بازار بین الحرمین تهران ، یک نوع قلم نی خیلی خوشرنگ دیدم ، قیمتشان را از فروشنده پرسیدم . گفت دانه ای پنج ریال ، نوعی دیگر قلم نی باریک و سیاه رنگ داشت که کمی هم خمیده بودند . فکر کردم که اینها با قیاس با قلمهای قبلی باید قیمتی بین یک تا دو ریال داشته باشند . وقتی قیمتشان را پرسیدم ، با کمال تعجب گفت : اینها هر عدد سی تومان است . گفتم چه خبره؟ مگر از طلا ساخته شده اند ، فروشنده گفت: آری از طلا هم بالاترند ، اینها قلم نی دزفولند و در تمام دنیا معروفند. قلم هایی که اول دیده بودی نی معمولی شمال هستند که رنگشان می کنند و اصلا قابل قیاس با اینها نیستند. از خودم خجالت کشیدم که اینها محصول شهر خودم هستند و من نسبت به شناخت و ارزش آنها بیگانه ام .»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>